środa, 28 października 2015

Bracia i mitologia słowiańska

"Brat"  Ewa Kiereś

 



Jestem pokoleniem, które zaczytywało się cyklem "Jeżycjady" Małgorzaty Musierowicz, jeszcze na pewno powtórzę sobie całość, tym bardziej, że wciąż wychodzą nowe części. Mając na uwadze moje zaczytanie i zachwyt nad rodziną Bojerków sięgnęłam po książkę Ewy Kiereś "Brat", bo nie każdy wie, że to jest córka poznańskiej pisarki. Okazało się, iż nie daleko pada jabłko od jabłoni. Jestem zachwycona, gdyż dawno nie czytałam tak pięknie napisanej poetycko książki.✋👍👻

 
Dwaj bracia bliźniacy Mir i Wir, wychowani w puszczy na odludziu postanawiają wyruszyć w świat.
Żaden z nich nie przewidywał, że będzie to nie tylko przygoda, ale przede wszystkim próba braterskiej miłości, odpowiedzialności i przywiązania, a  także stanie przed wyborem śmierci jednego z braci.  Upolowanie przez Wira dzika i niezagospodarowanie go wywołało gniew Ducha Puszczy, który ukarał chłopców obłędnym poszukiwaniem wyjścia z ciemnego lasu. Dodatkowo niespokojna i buntownicza postawa Wira przyczynia się do zagubienia brata. Czy chłopcy odnajdą się i powrócą do rodzinnego domu? Czego nauczy ich ta przygoda? Na ich sytuację mają wpływ także  postaci fantastyczne:rusałki,  duszki domowe- bożątka, wodnik- panetnik, duch lasu, których obecność sprawia, że odbieramy opowieść jak baśń.
"Brat" to opowieść, którą autorka ujęła w ramy dość rzadko podejmowanego współcześnie gatunku, jakim jest baśń literacka.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz